Vad är ett 0900-nummer och är 0900 gratis?

Ett 0900-nummer är ett betalt servicenummer. Ägaren av informationsnumret bestämmer kostnaden som uppringaren betalar, beroende på den valda avgiftsmodellen. Detta kan vara en avgift per minut, från €0,00 till €1,10, eller ett fast belopp per samtal upp till €1,80 inklusive moms. På så sätt kan nummerägaren tjäna pengar på samtalen.
Är ett 0900-nummer gratis?
Nej, som nämnts ovan är ett 0900-nummer inte gratis. Uppringaren betalar en avgift per samtal eller per minut. Denna avgift fastställs av nummerägaren och varierar mellan olika 0900-nummer. Tillsynsmyndigheten Autoriteit Consument en Markt (ACM) övervakar transparensen och regleringen kring dessa betalda informationsnummer, så att konsumenter vet vilka kostnader de kan förvänta sig.
Varför 0900-nummer?
För företag och organisationer erbjuder ett 0900-nummer ett nationellt informationsnummer som ger en professionell och pålitlig image. Dessa betalda nummer är kundvänliga och ger ditt företag nationell täckning. Företag använder 0900-nummer för olika tjänster, såsom kundservice, information och försäljning.
Hur fungerar det?
Ett 0900-nummer är ett virtuellt nummer som vidarekopplas till ett eller flera slutdestinationer, såsom ett fast eller mobilt nummer som anges av ägaren. Dessa slutdestinationer är flexibla och kan ändras när som helst, beroende på dina behov. Vidarekoppling säkerställer att uppringare direkt ansluts till det inställda slutdestinationnumret, vilket kan vara en telefon på kontoret, hemma eller en mobiltelefon.
Men observera: Om du använder ett 0900-nummer för frågor eller klagomål om en tjänst eller produkt betraktas detta som kundservice. I detta fall måste numret vara gratis för uppringaren, som endast betalar de vanliga samtalskostnaderna. Dessutom är leverantören skyldig att tydligt ange kostnaderna i förväg, så att uppringaren vet vad de kan förvänta sig. Mer information om korrekt användning av servicenummer finns hos ACM.
Lätt att komma ihåg
För att göra det enkelt för kunder att komma ihåg ditt 0900-nummer kan du välja ett enkelt nummer, såsom 0900 - 666 777 4, eller ett namnnummer, till exempel 0900-BELFABRIEK. Denna typ av nummer är lätta att slå och komma ihåg, vilket förbättrar kundupplevelsen.
Extra funktioner
Med ett 0900-nummer kan du aktivera många extra funktioner, såsom en förannonseringston, realtidsstatistik, en röstbrevlåda, menyval eller andra flexibla vidarekopplingar, såsom ett virtuellt callcenter. Detta hjälper dig att övervaka alla dina samtal och ger transparens om vad ett samtal kostar. Dessa extrafunktioner ingår i Belfabrieks abonnemang.
Varför Belfabriek?
Belfabriek har sedan 2000 fokuserat exklusivt på tilldelning och aktivering av 0800- och 0900-nummer. Med vårt abonnemang får du tillgång till alla möjliga funktioner, medan kostnaderna är tydliga och överskådliga. Dessutom tilldelas numren enligt principen “först till kvarn”, så var snabb med att reservera ditt eget 0900-nummer i vår 0900-nummershop!
Nej, ett 0900-nummer är inte gratis. Avgiften fastställs av ägaren av numret.
Leverantören av 0900-numret bestämmer avgiften per minut eller per samtal. Denna avgift kan variera beroende på vilken typ av informationsnummer det är.
Ja, om du ringer ett 0900-nummer från utlandet kan kostnaderna vara högre. De exakta samtalskostnaderna beror på din operatör och om den utländska nätverksleverantören tillåter samtal till betalnummer.
Samtalskostnaderna debiteras via uppringarens telefonräkning. Kostnaden beror på den valda avgiftsstrukturen, oavsett om det är per minut eller per samtal.