Det speciella med ett 0900-servicenummer är att du själv kan ställa in taxan (per minut eller samtal). Dessutom bestämmer du också beloppet per enhet. Men vad är den bästa taxan att begära av dina uppringare?

Många nummerinnehavare ber oss om råd när de ska bestämma priset per minut eller samtal. I den här artikeln förklarar vi hur du gör ditt 0900-nummer kostnadseffektivt.

Kostnadseffektivt: så gör du

Belfabriek betalar 0900-nummerinnehavare i slutet av månaden för de intäkter de har genererat med sina servicenummer. Beroende på samtalskostnaderna får nummerinnehavare rabatt på sin faktura eller en månatlig överföring från Belfabriek till sitt bankkonto.

Om du varken vill göra vinst eller förlust handlar det om att hitta “sweet spot”. För en taxering per minut ligger den punkten för närvarande på cirka 10 cent. Om du hellre vill ta ut en fast taxa per samtal men ändå operera kostnadseffektivt är det lite mer komplicerat. Här måste du ta hänsyn till den genomsnittliga samtalslängden i beräkningen. Om den till exempel är sex minuter borde din taxa per samtal vara 6 x € 0,10 = € 0,60 per samtal. Observera att denna beräkning endast tar hänsyn till samtalskostnaderna och inte andra kostnader du har. Under rubriken “Vill du hellre göra vinst?” går vi in på detta mer detaljerat.

Om du precis har börjat med din telefonitjänst har du ännu ingen data om den genomsnittliga samtalslängden. Då kan du arbeta med en uppskattning eller, ännu bättre, använda minutpriset tills du har mer klarhet. De omfattande statistiken som Belfabriek ger dig tillgång till kommer snabbt att avslöja hur långa samtalen i genomsnitt är och vad dina genomsnittliga kostnader per samtal är. Därefter kan du justera din taxa därefter.

Vill du hellre göra vinst?

Som helpdesk eller konsult märker du att uppringare gärna drar nytta av din kunskap. Det är därför logiskt att du vill bli belönad för detta. Med ett 0900-nummer är det möjligt, men det är svårt att exakt ange om – och i så fall när – du gör vinst. Förutom samtalskostnader har du också andra kostnader att tänka på: ditt kontor, el, dina medarbetares timlön och så vidare. För varje organisation kommer break-even-punkten att vara en annan taxa.

Experimentera för att hitta den bästa taxan

Sammanfattningsvis beror det på tre faktorer att hitta rätt taxa: målet med din telefonitjänst, kostnaderna du har utöver samtalskostnaderna och hur uppringare reagerar på en taxaförändring.

Vi rekommenderar därför att du utgår från en uppskattning: hur många uppringare får du per dag? Baserat på detta väljer du en taxa som du justerar uppåt eller nedåt efter en eller två månader. På din personliga statistikpanel ser du hur många uppringare du faktiskt får och vilken effekt en taxaförändring har. Det kan krävas några experiment innan du är säker på din nya taxa.