Att ansöka om ett servicenummer är ett smart drag. Företag som skaffar ett 0800, 088 eller 0900-nummer får omedelbart ett professionellt och nationellt utseende.

Sedan 2000 har vi hanterat registrering och aktivering av 0800-, 088- och 0900-nummer.

Din ansökan godkänns snabbt av ACM

Du undrar förmodligen om varje företagare kan ansöka om ett servicenummer. Svaret är: Ja! Varje företagare kan ansöka om ett servicenummer.

Men: varje ansökan om ett 0800, 088 eller 0900-nummer måste först godkännas av ACM.

När du ansöker om ett servicenummer hos Belfabriek skickas denna ansökan direkt till ACM, den statligt utsedda telekomövervakaren.

ACM granskar om din ansökan uppfyller de nuvarande reglerna:

Vad ska du erbjuda för tjänster med numret, har du redan flera nummer i bruk och vem gör ansökan? Det låter kanske oroande, men i 99% av fallen godkänner ACM en ansökan snabbt.

Om detta är ditt första servicenummer är chansen att din ansökan godkänns som störst. Ansökningar som äventyrar knappheten, relevansen eller ryktet för servicenummer godkänns ofta inte utan vidare. Det är naturligtvis möjligt att ha flera servicenummer, till exempel om du vill erbjuda olika typer av tjänster via olika nummer.

Detta måste då framgå tydligt av beskrivningen i ansökan. Även önskan att ha olika taxor för 0900-nummer är vanligtvis en bra anledning att ansöka om flera nummer.

Sedan 2000 har vi hjälpt företagare att ansöka om servicenummer och hjälper dig gärna att hitta det perfekta numret. Ansökan hos ACM ingår gratis i vår process!

Ansök om ett servicenummer innan det är för sent

Servicenummer är knappa, särskilt sedan det också blev möjligt att registrera företagsnamn som telefonnummer (namnuppringning).

Kontrollera i vår onlinebutik om det 0800-nummer, 088-nummer eller 0900-nummer du vill ha fortfarande är tillgängligt. Är ditt servicenummer tillgängligt? Ta det säkra före det osäkra genom att ansöka om detta servicenummer direkt!

Vanliga frågor:

Jag läser att ACM har en handläggningstid på 2 veckor för servicenummeransökningar. Kan detta gå snabbare?

Har du bråttom med din servicenummeransökan, till exempel på grund av en nödsituation eller en kommande reklamkampanj? ACM har också en snabbprocedur, där du får ett nytt servicenummer tilldelat inom 24 timmar. Låt oss veta detta vid din ansökan.

Har ni inga servicenummer i lager som jag kan använda direkt?

Vi har inga servicenummer i lager. Detta är inte tillåtet av ACM. Varje servicenummer måste tilldelas direkt till slutanvändaren. Vi avråder också från att använda leverantörer med nummerlager. Förutom att denna metod inte är tillåten händer det ofta att dessa nummer redan har använts tidigare och att det fortfarande finns mycket inkommande samtal för den tidigare användaren. Om du väl har ett sådant nummer i bruk och på ditt reklammaterial är det mycket svårt att hantera. Du har då både gamla och nya uppringare som ringer dig. Använd hellre snabbproceduren hos ACM.

Jag har redan flera servicenummer, kan jag överföra dem till er?

Vi kan överföra befintliga servicenummer till vår telefoniplattform så att du kan använda våra telefonifunktioner och vi kan hantera dessa nummer. Detta kan vara 0800-nummer och 0900-nummer. Vi ansluter inte 0906 (erotik) och 0909 (underhållning) nummer.

Jag har flera personer som vid olika tider svarar på inkommande samtal från servicenumret, hur kan jag ställa in detta?

Du kan enkelt ange alla dessa enddestinationer på din egen samtalsteamsida. Så snart det finns ett inkommande samtal ser vår telefonväxel vem som är tillgänglig och vidarekopplar samtalet dit. På så sätt är tillgängligheten för ditt servicenummer optimalt ordnad. Vi kan också automatiskt fördela en del av samtalen med en valmeny och baserat på öppettider.

Vilka olika typer av servicenummer finns det?

Det finns 4 typer av servicenummer: 0800 (gratis för uppringaren), 0900 (betalas av uppringaren), 0906 (erotik) och 0909 (underhållning).

Går alla servicenummeransökningar via ACM?

Ja, alla servicenummeransökningar går först via ACM. De är den enda parten som får tilldela tillgängliga servicenummer från staten. Det är också en statlig myndighet. Vi som teleoperatör aktiverar dessa servicenummer. Vi hanterar kostnadsfritt servicenummeransökan via ACM.

Är det alltid gratis att ringa ett 0800-nummer?

Att ringa ett 0800-nummer är alltid gratis för uppringaren. Nummerägaren betalar samtalskostnaderna för uppringaren. Ett 0800-nummer är därför idealiskt för telefonservice till kunder och ger ditt företag ett professionellt utseende.

Vilken taxa kan jag ta ut på ett 0900-servicenummer?

Du kan själv bestämma en taxa mellan 0,00 och 1,10 per minut. Du kan också välja en taxa per samtal med ett maximum på 1,30. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt taxa som passar din tjänst. Det är också alltid möjligt att ändra taxan i efterhand.

Jag ser ett lätt att komma ihåg telefonnummer i webbutiken, vad gör jag nu?

Om du ser ett bra telefonnummer som du vill använda för ditt företag kan du ansöka om det online direkt. Du får då ägarbeviset för detta nummer med posten inom 2 veckor. Du kan sedan direkt använda numret som servicenummer för ditt företag och du får omedelbart ett bra nationellt utseende.

Kan ni också aktivera väntmusik och röstbrevlåda på ett servicenummer och spela in alla telefonsamtal för utbildningsändamål?

Vi kan aktivera alla möjliga telefonifunktioner på vår telefonväxel för ditt nummer. Låt oss veta hur du vill att inkommande samtal ska vidarekopplas så ordnar vi resten.