Varför ett perfekt servicenummer inte kan vara utan en automatisk återuppringningsfunktion

Uppringare avskyr att vänta. Det visste du som nummerägare naturligtvis redan, men exakt hur länge uppringare är villiga att vänta visade en amerikansk studie.
Enligt den studien, som genomfördes med över 2500 konsumenter, är nästan 60 % av uppringarna inte villiga att vänta längre än en minut, medan ytterligare en tredjedel av uppringarna inte alls är villiga att vänta.
Hur hanterar du som nummerägare dessa höga krav? Den enklaste lösningen skulle naturligtvis vara att ha mer personal tillgänglig för att ta emot samtal. Att detta snabbt leder till planeringsproblem och onödigt höga kostnader är dock uppenbart.
En bättre lösning är att använda den så kallade automatiska återuppringningsfunktionen. Nedan förklarar vi vad denna funktion är, hur den fungerar och hur du som Belfabriek-kund kan använda den. Men låt oss först titta närmare på resultaten från ytterligare en studie för att se varför en återuppringningsfunktion är en så utmärkt lösning.
Vänta eller bli uppringd
I en enkät som genomfördes efter den ovan nämnda studien, tillfrågades deltagarna om deras preferenser vid hög telefonbelastning: att stanna kvar i kön eller bli uppringd vid ett senare tillfälle. Det visade sig att en stor majoritet föredrog att bli uppringd.
På följdfrågan om hur länge de var villiga att vänta innan de kunde välja att bli uppringda, svarade mer än hälften av deltagarna att de var villiga att vänta högst 5 minuter. Ytterligare en fjärdedel av deltagarna ville helst kunna välja återuppringningsalternativet direkt.
Vi ser att en majoritet av uppringarna föredrar att bli uppringda istället för att vänta, och att de helst vill ha den möjligheten så snart som möjligt efter att de hamnat i kön.
Här finns alltså en gyllene möjlighet att ytterligare förbättra din kundnöjdhet.
Hur fungerar en automatisk återuppringningsfunktion?
En automatisk återuppringningsfunktion är en förlängning av vår köfunktion. När du väljer att använda en kö för ditt nummer kan du ange vad som ska hända när uppringare har väntat längre än en viss tid eller om det är fler än ett maximalt antal uppringare i kön.
Ett av de mest använda alternativen är den digitala telefonsvararen. Om hur du bäst använder denna funktion har vi tidigare skrivit.
Du kan också välja att fråga uppringare om de vill bli uppringda. Vid det tillfället samlar vår IVR in all nödvändig information och lägger till uppringaren i en återuppringningslista. Så snart en av dina medarbetare blir ledig, ringer vår plattform automatiskt upp den första uppringaren på listan och kopplar samtalet till din medarbetare.
Skapa den perfekta kön
Vårt råd för en perfekt kö är därför:
- låt aldrig uppringare vänta längre än 3 minuter i kön;
- ge dem därefter valet att lämna ett meddelande eller bli uppringda;
- säkerställ en adekvat uppföljning av dina röstmeddelanden och använd återuppringningstiderna noggrant så att uppringare blir uppringda i tid.
Vill du veta mer?
Är du intresserad eller har du frågor om vår automatiska återuppringningsfunktion? Tveka inte att kontakta vår kundtjänst via vårt gratisnummer 0800-BELFABRIEK.