Branding i ny stil: Namnnummer

Det var inte så länge sedan som att registrera ett varumärke som domännamn för en webbplats var en innovativ form av branding. Numera är detta så vanligt att tillgängligheten av ett önskat domännamn kan vara avgörande vid valet av namn för ett nytt varumärke eller produkt.
Förutom domännamn ser vi de senaste åren en ny brandingtrend: användningen av namnnummer. Denna typ av nummer har använts utomlands i många år. I USA är det till exempel otänkbart med reklam utan namnnummer.
Men nu verkar även Sverige redo. I den här artikeln vill vi prata om hur även du kan använda ett namnnummer i dina marknadsföringsstrategier. Hur fungerar namnuppringning?
Varumärkesigenkänning och ditt servicenummer
Namnnummer är vanliga telefonnummer som är lätta att komma ihåg eftersom siffrorna bildar ett ord eller namn. Belfabrieks 0800-nummer, till exempel, kan enkelt väljas som 0800-BELFABRIEK. Vill du veta mer om hur detta fungerar, läs då denna artikel om namnuppringning.
På detta sätt är inte bara din webbplats lätt att komma ihåg, utan även telefonnumret till exempelvis din kundtjänst. Förutom för ditt varumärke kan du också använda ett namnnummer för att tydligt ange vilken tjänst du erbjuder via numret.
Till exempel är informationsnumret för stormarknadskedjan Lidl 0800-LIDLINFO. Ett servicenummer eller företagsnummer kan också hjälpa dig att stärka din slogan och ge ditt företag en professionell image. Canon Sverige har till exempel valt 0800-CANON4U.
I namnnummer fördelas alfabetets bokstäver enligt följande: ABC (2) DEF (3) GHI (4) JKL (5) MNO (6) PQRS (7) TUV (8) WXYZ (9).
Effektiviteten av ett namnnummer
Att namnnummer kan vara mycket effektiva framgår av exemplet med det australiska Motor Finance Wizard som valde 1300-CARLOAN som namnnummer. Sedan företaget började använda detta nummer i sin reklamkampanj har antalet telefonsamtal ökat från 445 per månad till mellan 7500 och 10 000 per månad.
Vilket namnnummer ska jag välja?
Du behöver naturligtvis inte nödvändigtvis använda ditt företagsnamn för ditt namnnummer. Om du tycker att ett varumärkesnummer inte är lämpligt finns det många alternativ. Genom att anknyta till din slogan, använda humor, rim eller ett slående namn ser du till att ditt namnnummer fastnar.
Är mitt namnnummer fortfarande ledigt?
Namnnummer registreras på samma sätt som “vanliga” servicenummer; nämligen på “först till kvarn"-basis. Många allmänna termer som “rörmokare” och “kemtvätt” har redan registrerats som namnnummer.
För att ta reda på om ditt favoritnamnnummer fortfarande är tillgängligt går du till vår servicenummershop och skriver in det önskade ordet. Inom några sekunder vet du om ditt önskade namnnummer fortfarande är ledigt.
Observera: du betalar samma pris för namnnummer som för “vanliga” företagsservicenummer. Därmed får du också samma extra funktioner som ett menyval, röstbrevlåda via e-post, ett virtuellt callcenter och mycket mer.
Slutsats: Namnnummer som ett kraftfullt brandingverktyg
Namnnummer är ett innovativt och effektivt sätt att bygga varumärke, jämförbart med den påverkan som domännamn hade vid internets framväxt. Här omvandlas siffror till igenkännbara ord, som i fallet med 0800-BELFABRIEK. Kunder kommer ihåg denna typ av telefonnummer mycket lättare. Detta sänker tröskeln för telefonkontakt.
Sättet på vilket siffror omvandlas till bokstäver motsvarar siffrorna på ett tangentbord, vilket gör namnuppringning intuitivt och användarvänligt. I en tid då mobiltelefoni dominerar erbjuder namnnummer ett distinkt sätt att sticka ut och öka varumärkesigenkänningen.