När du ställer in ett telefonsystem vill du att uppringare ska få hjälp så snabbt som möjligt. Detta är inte bara viktigt för en kundvänlig image utan gör det också möjligt för ditt företag att använda alla medarbetare så effektivt som möjligt.

En av de praktiska funktionerna i en telefonväxel som kan användas för detta är direktval.

Nedan kan du läsa vad ett direktval är, hur du ställer in det och de fyra viktigaste anledningarna till varför ett direktval är oumbärligt för varje stort företag.

Vad är ett direktval?

Ett direktval är en kort kod där uppringaren kopplas direkt till en specifik telefon eller en specifik medarbetare.

En annan term som används för direktval är snabbval. Ett direktval kan väljas efter menyvalet. I menyvalet kan du välja en viss avdelning eller välja direktvalet för personen.

Beroende på det val som görs kopplas uppringaren vidare på avdelningsnivå eller personnivå.

Ett direktval kan också väljas vid interna samtal.

Hur ställs ett direktval in?

Grunden för ett direktval är att varje medarbetare har ett personligt direktval som är kopplat till telefonen. För att säkerställa att varje medarbetare känner till sitt personliga direktval måste du programmera detta i telefonväxeln för varje användare.

Inställningarna för direktvalet kan anpassas helt efter organisationens behov och krav. Dessutom kan de enkelt justeras eller skalas upp.

Varför ska du välja ett direktval?

Att ställa in ett direktval har många fördelar, både för uppringare och medarbetare i organisationen.

Här är de viktigaste fördelarna med ett direktval:

1. Kunder kopplas direkt till rätt medarbetare

Eftersom numret är kopplat till en specifik medarbetare hamnar uppringaren direkt hos rätt kontaktperson.

2. En förbättrad kundupplevelse

Eftersom kunder snabbare får hjälp av rätt medarbetare bidrar detta till en bättre kundupplevelse. Ett direktval är en smart lösning för att göra din affärstelefoni mer effektiv.

3. Arbeta mer effektivt och produktivt

Ett direktval är mer effektivt för både kunder och medarbetare. Eftersom uppringaren direkt får kontakt med rätt person undviks onödiga vidarekopplingar. På så sätt får kunder snabbare hjälp och medarbetare kan hjälpa fler kunder.

4. Flexibelt och framtidssäkert arbete

Att ställa in ett direktval kan flexibelt anpassas efter organisationens behov och krav. Medarbetare förblir lättillgängliga oavsett om de arbetar på kontoret, hemma eller är på resande fot. Dessutom kan direktval enkelt skalas upp under perioder av hög belastning eller när ditt företag växer.