Fördelarna med VoIP-telefoni jämfört med den analoga telefonlinjen har vi redan diskuterat utförligt. Och framfarten för denna moderna teknik är ohejdbar. Allt fler företag väljer att avveckla sin fysiska telefonväxel och satsa på en virtuell telefonväxel i molnet. Men vad är det egentligen som gör en sådan molnbaserad telefonväxel så framgångsrik?

Fördelarna i korthet

Krav från företag och deras kunder blir allt högre. Endast det allra bästa är gott nog och alla vill vara så tillgängliga som möjligt. Därför är det en logisk utveckling att företagskommunikation också utvecklas. Företag ser det som en självklarhet att många applikationer idag redan finns i molnet, såsom tidsregistrering, bokföring, videokonferenser eller kontorsapplikationer. Men när det gäller en telefonväxel förbises denna möjlighet ofta. Orättvist, som det visar sig.

Billigare än en fysisk växel

En fysisk telefonväxel i ditt företag kan innebära en betydande kostnad. Inte bara för den utrustning som krävs, utan också för personalen som behövs för att underhålla och installera denna tjänst.

Att välja en hostad telefonväxel i molnet ger därför många fördelar. Du betalar endast för det du behöver och möter aldrig oväntade kostnader. En fysisk installation i ditt företag är inte nödvändig, eftersom du kan använda din VoIP- telefon, laptop, smartphone, stationära dator eller surfplatta var som helst där det finns en internetanslutning. Tiden för dyra enheter eller underhållskontrakt är förbi när du väljer en molnbaserad växel.

Flexiblare än en fysisk växel

Med en VoIP-telefonväxel är du alltid tillgänglig var, när och hur du vill. Du kan enkelt ringa från din laptop hemma eller ta emot ett samtal på vägen i bilen. Var du än har en internetanslutning är du tillgänglig. Dina medarbetares plats spelar ingen roll längre, eftersom även de kan erbjuda sina tjänster från nästan vilken plats som helst. Har du flera filialer? Då ansluter de alla till samma hostade växel och är alltid tillgängliga för dina kunder på ett centralt nummer.

Anpassad efter dina behov

Ett företag är inte statiskt, och när din verksamhet blir mer framgångsrik kan du välja att expandera, anställa nya medarbetare eller till exempel lägga ut ett callcenter. Molnbaserad telefoni växer med dig och gör det möjligt att när som helst lägga till eller ta bort användare.

Anpassad efter dina kunders behov

Du kan ibland ställas inför en plötslig topp i antalet samtal eller beställningar, eller oväntade problem som påverkar många av dina kunder. Men det behöver naturligtvis inte alltid vara i en negativ kontext. Du kanske vill marknadsföra en produkt eller erbjuda en extra tjänst till dina kunder. Även då är en hostad telefonväxel det perfekta valet. Du kan nämligen när som helst själv hantera dina köer online, ändra meddelanden på din digitala telefonsvarare, utöka menyvalet eller till och med justera ringgrupperna.

Mätning är kunskap

För att kunna fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt är det självklart att uppföljning och registrering av din kommunikation är ett måste. Ett hostat telefonipaket erbjuder därför många möjligheter att granska en omfattande rapportering av dina kundkontakter. På så sätt håller du alltid ett finger på pulsen och kan justera i tid där det behövs.

Och naturligtvis är det inte allt, för med hostad telefoni behöver du inte oroa dig för säkerheten för dina samtalsdata. Din leverantör ser till att du är optimalt skyddad. Tack vare molnapplikationer är du alltid garanterad de senaste uppdateringarna och de nyaste funktionerna inom telefoni.