Promotera Servicenummer: 4 Sätt att Få Fler Samtal

Kunder hos Belfabriek får tillgång till ett generöst antal funktioner. Trots den stora användarvänligheten och möjligheten till omfattande personalisering kan du ha frågor om ditt servicenummer eller onlinepanelen - det Service Panel. Från och med nu hittar du snabbt och enkelt svar på dessa frågor på Belfabriek Forum.
Ett av de enklaste sätten att sänka tröskeln för potentiella kunder är att ta i bruk ett servicenummer. Enligt vår erfarenhet och oberoende forskning upplever ägare av 088-, 0800- och 0900-nummer upp till 15 % mer kundkontakt. En betydande ökning som naturligtvis kan leda till högre intäkter!
Här är en guide med praktiska tips och strategier för att effektivt marknadsföra ditt servicenummer och få ut det mesta av ditt nummer.
Vet dina kunder om ditt nya nummer?
Om vi ovan har gett dig intrycket att ett servicenummer automatiskt ökar antalet inkommande samtal ber vi om ursäkt. Det var inte meningen. Så enkelt är det naturligtvis inte! Ibland får vi frågan vad ett företag eller en organisation kan göra för att locka fler samtal.
Svaret är lika enkelt som komplext: kommunicera servicenumret tydligt till din målgrupp. Men hur gör du det? Vad är det bästa sättet att informera dina potentiella och befintliga kunder om ditt (nya) servicenummer? Nedan belyser vi några möjligheter med deras för- och nackdelar.
1. Uppdatera e-post och webbplats
Det låter logiskt, men på grund av tidsbrist eller det faktum att en extern part hanterar e-postkonton och webbplatsen uppdaterar inte alla organisationer sina onlinekontaktuppgifter direkt. Står ditt gamla lokala nummer fortfarande i din e-postsignatur eller på kontaktsidan på webbplatsen? Åtgärda det genast och se till att mottagarna av dina e-postmeddelanden får korrekt information.
Placera ditt nummer stort och tydligt i sidhuvudet på din startsida och låt det återkomma på varje sida i sidofältet eller sidfoten.
2. AdWords, nyhetsbrev, banners
Det finns också många sätt att kommunicera ditt nummer utanför din webbplats. Med Google AdWords kan du placera annonser bredvid sökresultaten för din målgrupp, där du betalar per klick.
Har du en e-postlista? Påminn dina kunder i nyhetsbreven om ditt nya servicenummer. Banners på andra webbplatser kan också vara effektiva.
3. Sociala medieprofiler
Se också till att ditt servicenummer tydligt anges i dina sociala medieprofiler. I “Om”-sektionen på din Facebook-sida får du utrymme att ange din URL och till exempel ditt telefonnummer.
Du kan också inkludera det i omslagsbilden på din Facebook-sida. Samma sak gäller för din Twitter-profil och informationen på ditt företags LinkedIn-sida.
4. Offlineannonsering
Även på radio, i tidningar, i magasin eller till och med på TV bör ditt servicenummer nämnas och upprepas tydligt. En kampanj på exempelvis 8 veckor kan kosta en del men kan leda till en betydande ökning av leads som fortsätter att ge resultat i månader efteråt.
Kanske känner du till ett mycket effektivare sätt att kommunicera ditt servicenummer, till exempel genom att dela ut flyers eller visitkort, sponsra ett evenemang eller använda reklam bakom ett flygplan.
Men låt en sak vara tydlig: att sitta still och bara hoppas på nya leads ger inget resultat. Att ansöka om ett servicenummer leder bara till fler samtal om kunderna känner till numret.
Slutsats
Att erbjuda ett lättillgängligt servicenummer är avgörande för kundnöjdhet och att generera leads. Men numret måste vara känt för målgruppen. Effektiv marknadsföring är avgörande.
Förutom traditionella metoder som att uppdatera webbplatsen och e-post är det viktigt att också använda onlinekanaler som sökmotorer och sociala medier. Tänk på hur online synlighet påverkar hur lätt ditt företagsnamn hittas.
Det är också viktigt att överväga om du bara erbjuder dina tjänster i Sverige eller om du också har internationella kunder, och därmed om du också behöver nummer utomlands.
Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss! Vi ser fram emot att höra från dig. Tack på förhand för ditt samtal! ;)
Se till att ditt servicenummer tydligt anges på din webbplats och i dina onlineprofiler. Använd relevanta sökord i din onlineinnehåll för att öka synligheten. Överväg att använda Google Ads för att förbättra din synlighet i sökresultat.
Säkerställ konsekvens i hur ditt företagsnamn visas på alla kanaler. Använd tydlig och kortfattad kommunikation för att undvika förvirring.
Ja, vi erbjuder internationella nummer i mer än 20 olika länder! Besök vår internationella nummersida.
Telemarketing kan vara effektivt, men det är viktigt att följa lagliga regler och etiska riktlinjer. Se till att du har tillstånd att kontakta potentiella kunder.
Ett namnnummer är ett telefonnummer där siffrorna ersätts av bokstäver som motsvarar bokstäverna på telefonens knappar. Detta gör numret lättare att komma ihåg eftersom det bildar ett ord eller en del av ett företagsnamn.