Du visste redan att servicenummer ger dig möjlighet att skapa ett professionellt och nationellt intryck. Organisationer som använder ett 0800-nummer eller 0900-nummer och aktivt marknadsför det, kommer nästan omedelbart att se resultat. Men visste du att du kan ta responsen och konverteringen till en ännu högre nivå? Detta gör du med ett namnnummer, som kostar lika mycket som ett “vanligt” servicenummer.

Ett namnnummer är i grunden ett vanligt servicenummer. Skillnaden är att numret kan stavas som ett ord tack vare bokstäverna på telefonens knappar. Ett bra exempel är 0800-BELFABRIEK. I verkligheten är detta numret 0800-2353227, men genom att använda ett ord är detta nummer mycket lättare att komma ihåg. Och den här egenskapen utnyttjar smarta organisationer i sina kampanjer.

Hur du använder ett namnnummer i en kampanj

Det finns olika typer av namnnummer att överväga. Att registrera ett företagsnamn i form av ett servicenummer är inte alltid logiskt, vilket framgår av följande exempel som hjälper dig att göra rätt val för din situation.

  • Ditt företagsnamn som namnnummer Den mest uppenbara lösningen, särskilt när namnet på din organisation är mellan 7 och 10 bokstäver långt; tillräckligt långt för att bilda ett namnnummer och tillräckligt kort för att dina uppringare ska kunna komma ihåg det enkelt. Har du ett företagsnamn som är kortare, kan du lösa det genom att till exempel säga något om din telefonservice. Kreativa lösningar är Canon med 0800-CANON4U och livsmedelskedjan Lidl som är nåbar på 0800-LIDLINFO.
  • En blinkning till din slogan Med ett nyckelord eller begrepp från din kampanj, till exempel en fras som du använder i din slogan, kan du enkelt koppla din organisation till ett namnnummer. Ett tips till Nike: 0800-JUSTDOIT.
  • Koppla ditt företag till ett allmänt begrepp Du kan också välja ett allmänt ord eller en produktkategori som skiljer din organisation från konkurrenterna. Den som har registrerat 0900-PIZZERIA kommer inte att ha några problem med att få kunder att komma ihåg numret. Vid tidpunkten för att denna artikel skrevs såg vi en gyllene möjlighet för en specialist inom bröllopsmode: 0900-BRUDKLAEDER är fortfarande ledigt! Om du erbjuder en lösning på ett problem kan du registrera både en negativ term, som 0800-BILSKADA, eller en positiv term: 0800-REPARATION. Vilken som fungerar bäst kan du till exempel se i sökresultaten för din webbplats. Detta kan göras i både Google Analytics och Webmaster tools. Vilken sökterm används mest av besökarna på din webbplats?

Upp till 60% högre respons

En del av attraktionskraften hos namnnummer kan förklaras av att de fortfarande upplevs som relativt nya i Sverige. Ett namnnummer är vid första anblick ovanligt och överraskande, men den efterföljande tanken hos potentiella kunder är ofta: “Jag vet hur det fungerar!” På så sätt lockar namnnummer människor att ringa.

Eftersom namnnummer är så lätta att komma ihåg och människor gärna ringer ett sådant nummer, leder det till fler samtal till ett servicenummer. Flera studier visar att responsen kan bli upp till 60% högre när en organisation använder ett namnnummer i en kampanj. Föreställ dig vad detta skulle kunna innebära för din kampanj…

Registrera ditt namnnummer direkt

Som du ser har namnnummer stor potential. Tänk därför noga på ord som gör att ditt namnnummer fastnar och som ger maximal respons. Med humor eller kreativitet lyckas du garanterat. Därefter registrerar du numret enkelt online hos Belfabriek, där du får ett stort paket med extra funktioner.