Vi har nyligen skrivit mycket om servicenummer. Dessutom har vi förklarat skillnaden mellan olika typer av servicenummer och belyst de unika funktioner som Belfabriek erbjuder nummerägare gratis. Nu är det dags att förklara vilka processer som ligger bakom servicenummer.

Hur fungerar ett servicenummer?

0800-, 0900- och 088-nummer är virtuella telefonnummer. Detta innebär att dessa nummer vidarekopplar uppringaren till ett befintligt (inter)lokalt nummer. I praktiken innebär detta att en uppringare ringer servicenumret och att Belfabriek sedan ringer ditt nummer. Detta sker så snabbt att uppringaren inte märker något. Ett servicenummer är alltså egentligen en förädlad *21-vidarekopplingstjänst.

När du vill registrera ett servicenummer behöver du därför inte installera en ny telefonlinje. Du tar emot inkommande samtal på det nummer du väljer, oavsett om det är fast eller mobilt. Du kan när som helst ändra denna så kallade slutdestination och till och med ställa in flera slutdestinationer, till exempel när du har en valmeny med vidarekopplingar till olika avdelningar.

IVR gör det möjligt

När någon ringer ditt servicenummer hamnar personen först på Belfabrieks IVR-plattform. IVR står för Interactive Voice Response och är ett datorsystem som känner igen ringsignaler och mänskligt tal. Eftersom en IVR också kan spela upp ljudfiler och vidarekoppla samtal är det möjligt att bygga intelligenta telefonroutingsystem med det. Resultatet? Uppringaren kopplas så snabbt som möjligt till rätt kollega.

Hur IVR hanterar ett inkommande samtal beror på olika faktorer: veckodag, tidpunkt, platsen där uppringaren ringer ifrån, och så vidare. Eftersom du kan konfigurera Belfabrieks IVR i detalj har du full kontroll över ditt telefonnummer.

Vad betyder detta för nummerägare

Genom att smart använda mångsidigheten i vårt IVR-system kan vi erbjuda våra kunder olika extratjänster.

Förutom nummerrouting-alternativ, möjligheten att lyssna på röstmeddelanden via e-post och en omfattande statistikpanel erbjuder Belfabrieks IVR en annan viktig fördel för nummerägare: möjligheten att ändra slutdestinationsnumret. Vid kontorsstängning kan du till exempel vidarekoppla till ett callcenter i en annan tidszon eller till en mobiltelefon. Du kan enkelt ändra slutdestinationsnummer via telefon eller online, och ändringarna blir omedelbart aktiva.

Vill du veta mer om dessa extra funktioner? Ta en titt på vår sida om extrafunktioner !