Med ett servicenummer eller företagsnummer blir du mer synlig för din målgrupp. Men hur kan du också öka dina intäkter med det? Med några små justeringar kan dina medarbetare få ut ännu mer av dina inkommande samtal.

Följande tips och strategier gäller för både små och stora företag. Kanske använder du redan några av dem, men kombinationen av alla fem ger det bästa resultatet.

1. Vet vad du vill säga

Du känner säkert din målgrupp. Du vet vilka frågor och tvivel dina (potentiella) kunder har, vad de spenderar sina pengar och sin fritid på och vad de är känsliga för. Med den kunskapen i åtanke kan du skapa ett samtalsskript som gör att dina medarbetare har svar på varje fråga. Eftersom du inte vill behandla de som ringer som löpande-band-material är det viktigt att dina agenter lägger skriptet åt sidan efter att ha studerat det. På så sätt kan de ge sin egen prägel på samtalet och framstå som mer personliga. Och därmed kommer vi direkt till nästa punkt.

2. Var mänsklig

Nya och befintliga kunder vet att du vill sälja något till dem. Det är därför inte nödvändigt att krampaktigt dölja detta. Även om dina medarbetare har ett samtalsskript på sin anslagstavla och alltid har sitt svar redo, uppmuntra dem att ge en personlig touch till samtalet. Det kan vara genom att visa förståelse, göra en kommentar om nyheterna eller vädret och inte vara rädda för att skratta. Inom telefonförsäljning handlar det om personliga relationer och chansen till framgång är större om du bygger en relation med din samtalspartner.

3. Ställ öppna frågor

Varje kund är unik. Ett skript är kanske en bra riktlinje, men inte mer än så. Varje kund reagerar på olika stimuli. För att lära känna honom eller henne bättre och förhindra att ett samtal abrupt avslutas, gör du klokt i att ställa öppna frågor. Så inga frågor som din samtalspartner kan svara ja eller nej på, utan frågor som börjar med till exempel hur, varför, i vilken utsträckning, vad eller på grund av vad.

4. Betona fördelarna

Känslor är kraftfulla köp-triggers. När du marknadsför en produkt eller tjänst är det viktigt att du nämner fördelarna istället för egenskaperna. Se till att denna uppräkning inte låter för inövad, men pausa mellan fördelarna. På så sätt ger du din kund möjlighet att ta in fördelen. Du kan också på det sättet känna av kundens reaktion och eventuellt följa upp på det senare.

5. Be om en referens

Oavsett om samtalet leder till en transaktion eller inte, be gärna den som ringer om en referens. Känner han eller hon någon som kan vara intresserad av ditt erbjudande? Även om bara en av tio som ringer ger namnet på en potentiellt intresserad person, ökar du ändå chansen till betydligt fler försäljningar. För det låter mycket bättre om du kan nämna namnet på en familjemedlem, vän eller affärsrelation än om det handlar om ett rent kallt samtal.

Hur du tillämpar dessa tips nästan omärkligt

Att tillämpa dessa tips gör du inte från en dag till en annan. Dina medarbetare kommer att behöva vänja sig vid detta. För att undvika att behöva organisera nya träningssessioner kan du till exempel implementera en tips per vecka. Funktionen Call-recording hjälper dig att kontrollera att dina nya riktlinjer följs.