Vilket telefonsystem ska du köpa? Jämförelse av de bästa systemen

Hur ser ett modernt telefonsystem ut?
Telefonsystem där hundratals anställda arbetar på kontor blir gradvis ett minne blott. Behovet av flexibilitet ökar. Anställda vill arbeta hemifrån oftare, organisationer vill kunna skala upp enklare och efterfrågan på professionell telefonservice växer. Lyckligtvis moderniseras telefonsystemen för att möta dessa nya krav. Med online företagskommunikation finns möjligheter att professionalisera servicen ytterligare och göra organisationen framtidssäker.
Vad är ett molnbaserat telefonsystem?
Med företagskommunikation via VoIP är du inte längre beroende av komplicerad hårdvara och fysiska servrar. Online företagskommunikation är helt molnbaserad. Du kan konfigurera detta på tre sätt:
1. Vidarekoppling till mobila enheter
Det första alternativet är att vidarekoppla all inkommande telefoni till en mobil enhet. På så sätt kan anställda nås på sina egna enheter.
2. Vidarekoppling till en softphone-enhet
Termen softphone är en sammansättning av ‘software’ och ‘phone’. En softphone är alltså programvara som du installerar på din dator, surfplatta eller smartphone. Med den kan du ringa ut precis som du är van vid på en bordstelefon. En softphone erbjuder fler möjligheter, som enkel vidarekoppling, hantering av adressboken och insikt i statistik och servicenivåer.
3. Hardphone-enheter
Slutligen kan du också välja att ansluta en fysisk telefonenhet till det molnbaserade telefonsystemet. Till exempel en användarvänlig Yealink-enhet. Om du beställer före 22:00 kan du vara igång redan nästa arbetsdag (plug-and-play).
Med ett molnbaserat telefonsystem behöver du alltså inte längre någon fysisk kontorsplats där anställda utför sitt arbete. Det är också möjligt att kombinera ovanstående alternativ! Praktiskt om en del av dina anställda arbetar på kontor och en del hemifrån. Med ett online telefonsystem kan anställda användas från var som helst, så länge de har tillgång till en (mobil) enhet och en bra internetanslutning. Dessutom är det möjligt att på distans få realtidsinformation om servicenivåer, tillgänglighet hos anställda och direkt agera på detta.
Hur underlättar moderna telefonsystem distansarbete?
Nu när vi arbetar hemifrån eller till och med på distans allt mer ökar efterfrågan på moderna lösningar för företagskommunikation. Molnbaserade telefonsystem är helt utformade för att underlätta distansarbete. Med molnbaserad företagskommunikation kan du:
Enkelt och automatiskt vidarekoppla
Via förinställd routing och menyval kopplas kunder direkt till en tillgänglig anställd på rätt avdelning.
Lätt skala upp
Eftersom anställda bara behöver en mobil enhet och en bra internetanslutning är det mycket enklare att skala upp när det behövs. När din organisation växer kan ditt telefonsystem enkelt växa med den.
Ställa in en förhandsmeddelandeton
Med online företagskommunikation kan olika ringsignaler ställas in för olika inkommande samtal. På så sätt kan anställda enkelt skilja på vem som ringer och svara på ett lämpligt sätt.
Uppdatera din adressbok enkelt
Spara enkelt interna och externa adresser som är direkt tillgängliga för alla. Eftersom adressboken är lagrad online synkroniseras den omedelbart och varje anställd har en uppdaterad adressbok tillgänglig.
Ställa in ett tillgänglighetsschema
Tack vare det smarta systemet kan anställda ange när de är tillgängliga och när de inte är det, till exempel under raster. Inkommande samtal hanteras effektivt och vidarekopplas till tillgängliga anställda.
Visa statistik och göra analyser
Eftersom allt registreras online kan du enkelt läsa av statistik om när piktiderna är, hur länge de som ringer står i kö i genomsnitt och hur länge samtalen varar. De viktigaste uppgifterna presenteras i en praktisk panel.
Vilka nummer är tillgängliga för företagskommunikation?
För online företagskommunikation finns olika nummeralternativ. Beroende på dina behov har du olika möjligheter:
0800-nummer:
Ett 0800-nummer är gratis för kunder att ringa. Detta är ett bra val om du vill erbjuda dina kunder en kostnadsfri service och utstråla kundvänlighet.
085-nummer:
En 085-kod är ett nationellt nummer och inte knutet till en specifik region. Kunder ringer till lokaltaxa.
0900-nummer:
Med ett 0900-nummer kan du generera intäkter från din telefontjänst eller åtminstone göra den kostnadstäckande. Inom en gräns kan du ställa in din egen samtalstaxa.
Lokalt telefonnummer:
Du kan också välja att ställa in en eller flera lokala nummer. Detta är särskilt praktiskt om ditt företag riktar sig till en specifik region.
Internationellt nummer:
Om du också vill vara tillgänglig för utländska kunder kan du ställa in en internationell kod. På så sätt kan du vara tillgänglig för utländska kunder utan att ha ett kontor i det landet.
Varför ska du köpa ett Belfabriek telefonsystem?
Ett molnbaserat telefonsystem är en skräddarsydd lösning som helt anpassar sig efter ditt företags behov. Med Belfabrieks allt-i-ett-telefonsystem får varje anställd en bordstelefon, softphone, webbgränssnitt och mobilapp som är kompatibel med iPhones och Android-enheter. Och om du föredrar fysiska enheter kan du använda plug-and-play-alternativet. Om du beställer före 22:00 levereras och är enheten inställd och operativ nästa arbetsdag. För småföretagare och organisationer som har förlorat intäkter på grund av Covid-19 skickar Belfabriek den första Yealink T-43U-enheten gratis. Dessutom erbjuder Belfabriek alla 5 års garanti på Yealink-enheter, som är enkla att konfigurera och har tillgång till en central adressbok som automatiskt synkroniseras med alla anslutna enheter och appar.
Gör din organisation flexibel och framtidssäker
Att köpa ett VoIP-telefonsystem är nödvändigt om du vill hänga med i tiden, flexibelt skala upp eller ner och ytterligare professionalisera och optimera din service. Det virtuella callcentret är en skräddarsydd lösning för att betjäna dina kunder så effektivt som möjligt utan att kompromissa med kundvänlighet och service.