Att perfekt organiserad kundkontakt direkt kan öka ett företags omsättning är ingen hemlighet längre. Men hur kan du mäta hur bra din kundkontakt är? Och hur kan du förbättra din kundkontakt?

Metoder för kvalitetsövervakning

Det finns många metoder för att utföra kvalitetsövervakning av kundkontakt. Från superenkla system med smileys till metoder som använder omfattande, månatlig fjärrövervakning följt av rapporterings- och rådgivningsrundor.

Vad alla dessa system för kvalitetsövervakning av kundkontakt har gemensamt är egentligen bara en central fråga: hur många nöjda kunder kan din agent hantera inom en given tidsperiod?

Oavsett vilken metod vi använder är detta i slutändan problemet som måste lösas.

Mäta nöjdhet

För kunder är det särskilt viktigt att de snabbt och på en gång får rätt hjälp. Om din agent kan ge rätt svar snabbt och på en gång visar det sig att även en längre väntetid upplevs som mindre negativ.

Forskning visar att orsakerna till varför kunders problem och frågor inte besvaras korrekt på en gång ofta ligger på processnivå och därför är relativt enkla att lösa:

  • se till att agenter är välutbildade
  • kommunicera varje ändring i en produkt eller tjänst i detalj
  • se till att processer är tydligt och fullständigt utarbetade
  • se till att agenten har tillräcklig befogenhet att hjälpa en kund
  • och slutligen; se till att du attraherar rätt agenter, eller outsourca din kundkontakt till ett företag som Belfabriek som har många års erfarenhet av detta

Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att förbättra din kundkontakt, tveka inte att kontakta oss redan idag.