Att ringa servicenummer och informationsnummer från mobiltelefon blir billigare. Detta beslut har fattats av Konsument- och marknadsmyndigheten (ACM), tidigare OPTA. De nya taxorna träder i kraft från och med 1 juli 2013. Både konsumenter och företag samt organisationer som använder servicenummer kommer att dra nytta av de nya reglerna.

Den gamla situationen

ACM:s beslut gäller de taxor som mobiltelefonoperatörer tillämpar. I den gamla situationen belastades samtal till servicenummer och andra icke-geografiska nummer av mobiloperatörer med extra avgifter och hölls vanligtvis utanför samtalsabonnemanget, vilket gjorde dem betydligt dyrare för både uppringaren och nummerinnehavaren.

Mobiloperatörer tog ut en extra avgift på i genomsnitt 30 cent per minut för att ringa servicenummer, utöver den normala taxan för dessa servicenummer. Detta ledde till att mobilanvändare som ringde 0900 och 088 fick extra kostnader.

Den nya situationen ändrar detta.

Vad som förändras

Enligt ACM:s beslut får kostnaden för att ringa ett servicenummer (0800 eller 0900) eller företagsnummer (088) från och med 1 juli inte vara högre än kostnaden för ett samtal till ett fast nummer utanför den egna regionen, eventuellt med tillägg för servicenummerkostnaden.

Anledningen till beslutet

Det är tydligt att olika parter välkomnar detta ACM-beslut. Reglerna har ändrats dels för att allt fler informationsnummer används och dels för att människor allt oftare ringer från mobiltelefoner.

Belfabriek välkomnar detta beslut eftersom det gynnar både nummerinnehavare och uppringare.