När du väljer att registrera ett servicenummer hos Belfabriek får du tillgång till många extrafunktioner. En av dessa möjligheter är att spela in telefonsamtal som görs via ditt servicenummer. Om du undrar hur denna funktionalitet kan hjälpa ditt företag att arbeta mer effektivt är denna artikel en bra startpunkt. Nedan hittar du fem skäl till varför organisationer väljer att spela in sina telefonsamtal.

1. Förbättra samtalskvaliteten

Du skaffar ett servicenummer för att förbättra din tillgänglighet och öka kundnöjdheten. Naturligtvis övervakar du noggrant kvaliteten på de telefoniska interaktionerna. Besvaras kundernas frågor snabbt och effektivt? Följer medarbetaren de regler som garanterar samtalskvaliteten? Med inspelningar av samtalen kan ledningen se var eventuella problem finns. Denna kunskap kan sedan ligga till grund för strategiska och organisatoriska beslut.

2. Lär av framgångsrika samtal

Att hantera en svår kund, erbjuda en kreativ lösning på ett ovanligt problem eller göra flera försäljningar i ett samtal: detta är exempel på beundransvärda prestationer som andra kollegor kan lära sig av. I samråd med medarbetaren kan ledningen välja att använda framgångsrika samtal för utbildningsändamål.

3. Träna och utvärdera medarbetare

Under en periodisk utvärdering av dina medarbetare kan du via inspelade samtal se om de tillämpar det de har lärt sig i praktiken och om de använder de resurser de har till sitt förfogande på bästa sätt. Detta gör det lättare för dig att tillsammans med medarbetarna sätta mål för nästa utvärdering. Du ser också i tid om det finns behov av extra utbildning.

4. Juridiskt bevis för transaktioner

Tack vare samtalsinspelning kan du hålla samtalen korta. Genom att lyssna på inspelningen efteråt kan telefonmedarbetaren utföra de nödvändiga åtgärderna efter samtalet. Inspelningen fungerar också som juridiskt bevis för eventuella transaktioner och de säkerhetsfrågor som besvarats.

5. Upprätthåll och kontrollera säkerhetsrutiner

Oavsett om du behöver skapa nya lösenord för kunder eller ställa några säkerhetsfrågor för verifiering vill du vara säker på att dina medarbetare följer de gällande rutinerna. Om det ändå skulle uppstå en säkerhetsöverträdelse kan den med samtalsinspelning spåras till ett visst telefonsamtal.

Det finns naturligtvis många fler skäl till varför det kan vara intressant eller nödvändigt för ditt företag att spela in telefonsamtal. De ovanstående skälen är bara några av de vanligaste, och förhoppningsvis ger dessa exempel dig idéer om hur samtalsinspelning kan hjälpa din organisation.

Har du frågor eller vill du veta mer om samtalsinspelning, tveka inte att kontakta oss.