Vill du veta hur du kan starta ett framgångsrikt callcenter? Vi hjälper dig gärna! I den här artikeln får du veta vad som krävs och värdefulla tips för att sätta upp ditt eget virtuella callcenter.

Vad är ett inkommande callcenter?

Ett inkommande callcenter hanterar alla inkommande samtal. Kunder och intresserade kontaktar ditt företag och får hjälp. Här är några exempel:

1. Kundtjänst

En telefonisk kundtjänst är den centrala kontaktpunkten för kunder med frågor. Samtal kopplas ofta vidare till rätt avdelning, som helpdesk, administration eller försäljning.

2. Helpdesk

För teknisk support är en helpdesk idealisk. Ofta finns det flera nivåer av support: förstalinjens medarbetare med bred kunskap och specialiserade andra- eller tredjelinjens medarbetare.

3. Beställnings- eller bokningslinje

Från att beställa en taxi till att boka en semester, en bokningslinje är väsentlig för företag som vill främja direktförsäljning. Denna typ av callcenter hålls ofta lättillgänglig med ett lokalt eller gratisnummer.

4. Telefonkonsultation

Med en telefonkonsultation erbjuder du konsumenter snabb tillgång till professionell rådgivning, som juridisk rådgivning, medicinsk hjälp eller skattevägledning.

Sätta upp ett virtuellt callcenter

Att sätta upp ett callcenter behöver inte vara komplicerat. Med rätt förberedelser lägger du en stark grund:

  • Kartlägg behovet Tänk på antalet samtal du förväntar dig och hur länge samtalen i genomsnitt varar. Detta hjälper dig att planera nödvändig personal och öppettider samt typen av telefonnummer.
  • Välj rätt teknik Med våra verktyg kan du enkelt sätta upp ett virtuellt callcenter. Hos Belfabriek får du funktioner som en välkomsttext, köhantering och realtids statistik för att förbättra kundupplevelsen.
  • Bestäm vem som svarar i telefonen Du kan välja ett internt callcenter, där du själv eller ditt team hanterar telefonsamtal. Eller välj ett externt callcenter och outsourca arbetet delvis eller helt.
  • Använd rätt telefoner Oavsett om du arbetar med mobiltelefoner, VoIP, eller fasta telefoner, ser Belfabriek till att samtal alltid når rätt person, hemma eller på kontoret. När du förväntar dig många samtal är det bekvämast för dina kollegor att använda ett headset anslutet till en dator eller en fast skrivbordstelefon. Men även om du i början bara använder mobiltelefoner kan du samarbeta perfekt med Belfabriek.

Virtuella callcenter: Flexibilitet och tillväxt

Med ett virtuellt callcenter kan du flexibelt anpassa dig till ditt företags behov. Lägg enkelt till nya agenter eller distansarbetare till ditt team via vår belteampagina. Alla kan i realtid ange om de är tillgängliga, vilket gör att inkommande samtal alltid når rätt person.

Våra verktyg gör det möjligt att börja smått med ett inkommande callcenter och senare expandera. Med ett virtuellt telefonnummer kan du koppla samtal till alla anslutna enheter, oavsett plats. Detta gör det enkelt och prisvärt att starta ett callcenter.