VoIP-lösningar

Om du letar efter VoIP-lösningar vet du förmodligen redan att VoIP står för Voice over Internet Protocol, ett protokoll som gör det möjligt att överföra röst (telefoni) via data. Det kan vara din fiberanslutning eller internetanslutning.
Det finns många nya telefonilösningar tillgängliga på internet. Det finns otaliga leverantörer med olika lösningar för att hantera din telefoniska tillgänglighet.
Vad fungerar och vad fungerar inte? Vad ska du tänka på vid samtal via internet och hur gör du dig som företagare eller företag optimalt tillgänglig?
Vi ska förklara det så bra som möjligt.
Vad som är mest praktiskt för ditt företag beror på din storlek och dina användningsfall: reser du mycket? Har du flera filialer? Vill du utrusta ett kontor med telefoner och använder du distansarbetare?
En sak är i alla fall säker för oss: för pålitlig företagsanvändning är varje lösning som erbjuds där du först måste installera en app för att kunna ta emot telefonsamtal inte bra.
Nackdelen med att ta emot telefonsamtal på en app är att en app ofta inte är aktiv eller automatiskt är i viloläge för att spara batteri. Detta innebär också att du inte tar emot telefonsamtal. Tyvärr märker du det inte själv förrän kanske en potentiell kund mejlar dig eller månader senare säger att du var otillgänglig då.
En VoIP-lösning där samtal tas emot på en mobilapp är en budgetlösning. Samtalet går inte via mobiloperatörens GSM-master där du har ditt mobilabonnemang, utan leverantören (eller oftare i detta fall en internetstartup) försöker leverera samtalet via internet. Detta görs för att undvika interconnectavgifter för trafiken till mobiloperatören.
På detta sätt missar du garanterat samtal. Hur många samtal vill du missa per månad? Eller: hur mycket är en ny kund värd för dig?
Är du en nystartad företagare eller ett etablerat företag och vill du fördela samtal på ett centralt nummer till olika mobiltelefoner, se till att dessa samtal levereras till ditt mobilnummer. Utan app. Då vet du att kvaliteten är bra.
Vår telefonväxel har en speciell webbsida där du kan sätta upp ett samtalsteam. Där kan du ange vem som ingår i gruppen för att svara på samtal, och den personen kan själv ange om de är tillgängliga eller inte. På så sätt bygger du enkelt ett enkelt men perfekt fungerande callcenter. Baserat på redan befintliga telefoner. Detta är perfekt för många mindre företag och företagare eftersom de på så sätt är optimalt tillgängliga utan stora investeringar och inte missar några samtal.
Vill du utöka med fast telefoni kan du också göra det, du får då VoIP-konton från oss så att du kan registrera VoIP-enheter på vår online telefonväxel. På så sätt kan du förutom mobiltelefoner och redan befintliga fasta telefoner också introducera nya telefoner, var du vill: på kontoret eller hos distansarbetare.
Detta är enligt vår mening vägen att gå för att ordna din företagskommunikation, med befintliga eller nya telefonnummer som du enkelt kan aktivera online hos oss.
Denna form av företagskommunikation kallas också hostad VoIP för att indikera att du inte längre behöver köpa en egen telefonväxel utan kan använda en VoIP-lösning där en online telefonväxelleverantör är din värd.
Detta sparar en tekniker på plats, oväntade reparationskostnader och du behöver inte vänta länge om du till exempel vill utöka antalet linjer eller aktivera andra tillägg.
Det börjar alltid hos oss med ett nytt telefonnummer eller överföring av ett befintligt telefonnummer till vår VoIP telefoniplattform. Detta gör vi ofta samma arbetsdag, och sedan bygger vi de funktioner du önskar.
Som du har läst börjar vi ofta baserat på din befintliga mobiltelefoni, då kan du börja direkt, prova och använda telefonnumret på din webbplats och reklammaterial.
Därifrån växer vi tillsammans vidare.
En annan form av företagskommunikation som vi ofta sätter upp är för stora, nationella företag. Med filialer, eller mycket samtalstrafik eller speciella önskemål. Dessa lösningar bygger vi helt skräddarsydda baserat på vår egenutvecklade röstplattform. På så sätt vet dessa företag alltid exakt att det de önskar också är vad de får, och att de inte bara provar ännu ett märke av telefonväxel. Vi bygger nämligen också skräddarsydda lösningar.
Vi är inte en återförsäljare av en plattform eller så kallad återförsäljare: vi har en egen telefoniplattform och en egen telekominterconnect: är du ansluten till oss hjälper vi alltid bra och snabbt med den bästa lösningen.
Du behöver inte längre en fast linje för att använda telefoni. Du kan naturligtvis använda en mobiltelefon, eller om du vill ha ett separat företagsnummer kan du aktivera det online hos oss och vidarekoppla det till detta nummer och även till numren för din partner eller kollega. På så sätt har du snabbt ett företagsnummer utan fast linje.
Separata telefonlinjer behövs inte längre eftersom röstkretsar byggs över dataanslutningar. Röst har, precis som video, blivit ett protokoll som transporteras över data. Därför behövs inte längre en separat linje. Det är sammanslaget.
Vi kan alltid ge dig ett testnummer med de funktioner du önskar, som ett menyval, välkomstmeddelande och samtalsinspelning. Du kan prova detta på distans och om du är nöjd behåller du numret och vi välkomnar en ny kund. Var uppmärksam på att du inte behöver installera en app för att ta emot samtal, detta är en budgetlösning där du riskerar att inte ta emot samtal!
En telefonilösning där alla är tillgängliga överallt kan vi programmera åt dig: vill du använda nya telefoner eller befintliga telefoner? Vill du ringa via internet eller också via din mobiltelefonoperatör? Om du låter oss veta detta ordnar vi resten åt dig. Det handlar i grunden om vidarekoppling. Till vem kan vår plattform vidarekoppla samtal och vad hör uppringaren när de ringer ditt företag under och utanför kontorstid.
Du kan ta med ditt fasta nummer (nummerportabilitet) om du gillar vår VoIP-telefonilösning. Detta är lagligt reglerat. På så sätt fortsätter kunder att ringa ditt välbekanta nummer och du förlorar det inte. Du kan också få ett nytt telefonnummer från oss.
Med VoIP-telefoni går inte alla samtal via internet. De flesta samtal går fortfarande via privata datanätverk mellan telekomoperatörer och hos företag över privata fiberanslutningar eller kopparanslutningar. Men en liten del går via internet. Alla samtal, oavsett datanätverk, sätts dock upp med VoIP-protokollet, ett digitalt internetprotokoll som gör det möjligt att sätta upp telefonsamtal över dataanslutningar. Det är det nya med tekniken och anslutningen.
Som protokoll är det naturligtvis pålitligt. Om tjänsten som din leverantör tillhandahåller är pålitlig och uppfyller dina behov är förmodligen lika viktigt för dig. Var då uppmärksam på att samtal inte levereras via en app. Detta är inte pålitligt, särskilt inte för en företagslösning.
Vi kan vidarekoppla samtal till vilken enhet som helst: fast eller mobil, på kontoret eller hemma. Vår lösning är inte beroende av en fungerande internetanslutning. Eftersom vi vidarekopplar från vår plattform kan vi alltid ansluta någon av dina kollegor och integrera enheter.
Vi kan också licensiera den plattform vi har utvecklat så att du kan installera den på en server i ditt eget datacenter. Vi kan erbjuda ett API för detta, eller så kan du programmera allt du vill i C#. Vi hjälper dig gärna igång.
Vi har sedan 2000 fokuserat på företagsmarknaden med pålitliga, högkvalitativa telefonitjänster. Privata telefoniprodukter är ofta baserade på mobil telefoni och/eller en app som du måste installera för att ta emot samtal via VoIP. Vi tillhandahåller inte (budget) privattelefoni.
Vi kan programmera avdelningar under samma telefonnummer med ett menyval eller flera menyval. Detta kan vara ett nationellt nummer. Du behöver ingen separat utrustning på plats, vi hanterar allt på distans.
Du kan skicka oss en ljudfil med ditt meddelande, eller skicka oss texten så låter vi vår text-till-tal-dator läsa upp den. Om du vill ha det helt perfekt kan vi också låta en professionell röstskådespelare spela in det.
Det finns ett start- och budgetabonnemang och ett professionellt företagsabonnemang. Detta beror på hur stort eller litet ditt företag är och om du vill hantera allt själv eller att vi gör det åt dig.
Vi har en speciell webbsida för varje företag där de kan sätta ihop sitt samtalsteam och alla kan ange vem som är tillgänglig vid den tiden.
För VoIP-lösningar behöver du en fungerande internetanslutning och VoIP enheter som kan registrera sig på den online telefonväxeln. Vår företagslösning fungerar dock också med mobiltelefoner och fasta telefoner hemma. På så sätt är du optimalt tillgänglig, mycket mer flexibel och inte beroende av en aktiv internetanslutning och samtal via internet.
Det finns ingen begränsning på antalet telefonnummer som vi kan aktivera för ditt företag. Vi har telefonnummer i alla europeiska länder för att göra dig optimalt tillgänglig. Vi vidarekopplar dessa samtal till ett obegränsat antal mobiltelefoner eller fasta telefoner på vilken plats som helst.