Registrera dina egna 010/020- och lokala nummer direkt online!

Sverige 020-881402:
🌍 +3185 400 5588:

Om du har registrerat ditt telefonnummer i Belfabriek kan du ställa in hur du vill att samtalen ska tas emot. Vill du till exempel att din mobiltelefon alltid ska ringa när ett samtal kommer in, även när du inte har appen på? Det kan du: ge oss ditt mobilnummer så vidarebefordrar vi alla inkommande samtal till din mobiltelefon.

Vi kan också spela upp en meddelarton så att du hör och vet att det är ett inkommande företagssamtal när du svarar i mobilen.

Skilj enkelt mellan affärs- och privatsamtal

På så sätt kan du enkelt ha affärs- och privatsamtal som kommer in separat på en mobiltelefon. Du har ett affärstelefonnummer och ett privat mobilnummer på 1 telefon. Med andra ord: fast på mobilen.

Vi vidarebefordrar samtalen direkt till din mobil. Du behöver inte installera en app för att ta emot dessa samtal. Vi gör en dirigering i våra telekomswitchar, där vi lägger den inkommande samtalstrafiken direkt tillbaka på telefonnätet till mobiloperatörerna genom vår sammankoppling med dessa parter. Detta kan kosta lite mer på vår sida, men det innebär att du får den bästa samtalskvaliteten. Miljarder euro har investerats i mobilnäten och i tekniken för att väcka en sovande telefon i din ficka när ett samtal kommer in till dig via masterna. Vi levererar gärna telefonsamtalen till din mobil via denna officiella sammankoppling. På så sätt kan du vara säker på att du inte missar några samtal.

Leverans via softphone

Det andra sättet att leverera samtal till din mobil är via en softphone, en programvara som du installerar på din mobiltelefon och som väntar på ett kommando ("det finns ett inkommande samtal") och sedan startar. En anslutning upprättas sedan via Internet till din mobiltelefon och telefonsamtalet sker på detta sätt.

Samtalet avslutas alltså inte via mobiloperatörernas nät, vilket sparar de samtrafikavgifter som gäller för att genomföra ett mobilsamtal. Telefonsamtalet har trots allt blivit till datapaket som går fram och tillbaka. Mobilnäten ser data, inte röst, och denna trafik ingår i ditt datapaket (kontrollera om du har obegränsat med data i ditt röstpaket, annars betalar du ändå för detta samtal, som verkar vara billigare).

Nackdelar röst över datatrafik

Det finns dock ett stort men... Du kan naturligtvis transportera röst över Internet och det fungerar mycket bra över fasta Internetanslutningar, mellan kontorslokaler och mellan hemlokaler, men en röstförbindelse mellan en fast enhet och en mobil enhet eller mellan två mobila enheter över mobilnätet är och förblir svår.


Därför har mobilnäten gjort skillnad mellan taltrafik (som debiteras i minuter och går via ditt mobilnummer) och datatrafik (som debiteras i gigabyte).

Rösttrafiken prioriteras och hanteras på ett särskilt sätt i mobilnäten. Den är alltid dyrare än ett vanligt internetpaket. Varför? Därför att röst är mer känslig. Du vill inte ha eko, hicka, fördröjningar och naturligtvis vill du alltid att telefonen ska ringa när ett samtal kommer in!

Du har alltså läst om mobilsammanbindningsavgifter, röst- och datatrafik och du vet att röst kräver lite mer uppmärksamhet och prioritering i näten. Och att själva mobiltelefonen i fråga om hårdvara reagerar på mobilnäten. När en stor aktör som Vodafone eller T-Mobile aktiverar eller utökar ett mobilnät gör de det endast med utrustning som de med säkerhet vet är helt inställd på alla tillgängliga mobila enheter. Det har alltså blivit en fungerande helhet, och mobiltelefonen fungerar alltid som vanligt.

Röst över internet till din mobiltelefon: hur det fungerar

Nu kommer vi till den kanske viktigaste delen: röst över internet till din mobiltelefon.

Under årens lopp finns det alltid nystartade företag som försöker återuppfinna telefoni eller göra den billigare. Hur? Genom att utveckla appar på vilka du kan ta emot inkommande samtal. Detta upplägg kommer dock aldrig att ge samma kvalitet och framför allt tillförlitlighet som att erbjuda röst till en mobiltelefon via mobiloperatörernas röstnätverk. Och nu vet ni varför: röst är lite mer speciell än data, kräver mer specialisering och har ett högre pris.


Å andra sidan, föreställ er att alla installerar en app på sin mobiltelefon, vi låter samtalen komma in via mobiloperatörernas datanät, vi betalar för data och ingen sammankoppling, det sparar miljoner, om inte miljarder! Tyvärr fungerar inte detta. Så varför inte?

Huvudskälet är att appar inte längre är aktiva efter en viss tid. De går in i viloläge. Detta är för att spara på mobilens batteri. Om du inte har startat din app alls kommer den inte att gå in i viloläge och kommer inte att fungera alls.

Det är (i ett nötskal) anledningen till att det inte fungerar att leverera 100 % tillförlitliga samtal till din mobiltelefon. Aldrig någonsin.

En mobiltelefon ska hålla så länge som möjligt när det gäller batteritid. Detta är vad användarna vill, de vill kunna ladda sin telefon på kvällen och nästa morgon ha ett fullt batteri som räcker hela dagen. Och det kan man inte göra om man sätter telefonen på hela dagen med appen på. Så appen går in i viloläge efter ett tag, eller så är den inte aktiv alls om du inte har startat den varje dag.

Det finns förstås lösningar för att komma till rätta med detta. Det finns till och med officiella protokoll som gör att du kan starta eller väcka appar på distans. Enda: det fungerar aldrig lika tillförlitligt som den officiella vägen att erbjuda ett samtal via mobilanslutningen till din mobiltelefon. Det finns alltid tillfällen då din app inte startar, eller startar för sent. Du kan aldrig vara 100 procent säker på detta. Därför är mobilens status viktig: är den i låst läge?

Läs om det på Apple eller på Reddit-forumet Voip Push Not Received.

Du kan också googla på: Voip-appen vaknar inte vid samtal

Du läser också ofta goda recensioner från parter som levererar samtal via appen: Tänk då: När folk testar en tjänst har de appen öppen, och i 99 procent av fallen går det bra. Det är först efter en dag eller två som den börjar visa hicka och: Hur vet du att du missar ett samtal? Det är osannolikt att den som ringer dig ringer dig igen eller skickar ett e-postmeddelande till dig.

Om Belfabriek Softphone

Belfabriek har också en softphone, och en bra sådan också, och den fungerar både på mobilen och datorn. Och den har alla de protokoll (CallKit Apple) och push-meddelanden som vi använder för att få detta att fungera. Men: våra softphones används främst på datorer (då kan man ringa med headset och behöver inte längre skrivbordstelefonen) och inte så ofta på mobiltelefoner. Eller så används softphonen för att ringa utgående samtal med ditt företagstelefonnummer. Ja, det fungerar också alltid bra.

Tillförlitlig lösning från fast till mobil lösning för alla

Vi kan inte komma på någon bransch eller något yrke där kunden säger: Jag vill ha en lösning från fast till mobil och jag har inget emot att missa ett samtal då och då. Kanske festivalarrangören som förväntade sig mycket trafik under två dagar, arbetade med frivilliga och inte hade någon budget. Och om en uppringare inte kunde komma fram, om uppkopplingen var dålig eller om de var tvungna att ringa igen var det inget problem.

Men veterinären, nagelstudion, målaren och andra egenföretagare som tycker att varje telefonsamtal är viktigt och som måste utgå från att det kommer fram: det är bra att veta att Belfabriek omdirigerar varje telefonsamtal från fast till mobil på det officiella sättet, via sin egen sammankoppling till mobiloperatörerna!

Så registrera nu ditt eget telefonnummer och låt dina samtal bli perfekt vidarekopplade till din mobil! Utan krångel! Och med funktioner som samtalsinspelning, en valmeny eller välkomsttext !

Inget åtagande.
Inget kort krävs.
Allt ingår.

Fyll i formuläret nedan så kommer din tjänst att installeras inom några minuter.

Nöjda telefonikunder från Belfabriek: