Registrera dina egna 010/020- och lokala nummer direkt online!
Publicerad i Kundkontakt Telefonnummer för kundtjänst
Att registrera ett gratisnummer eller ett premiumnummer leder inte automatiskt till fler samtal. Men vad gör det då? I en artikel nyligen gav vi dig redan tips för att locka fler besökare. I den här nya artikeln ger vi dig fler tips och nya förslag.
Innan vi fortsätter ska vi titta på "reglerna". Fråga dig först om du uppfyller dessa grundläggande villkor:
Du har ett servicenummer som är lätt att komma ihåg.
Du har ställt in dina samtalsavgifter på ett sådant sätt att de uppmuntrar de som ringer att ta telefonen. Du kan enkelt ändra taxan på sidan för nummerinställningar i My CallFactory.
Du tar emot samtalen med ett inspelat meddelande och en enkel alternativmeny. Utanför öppettiderna eller under hektiska perioder kan duVoice2mail ger uppringare möjlighet att lämna ett meddelande som du eller den utsedda personen i din organisation enkelt kan lyssna på när det passar dig. Detta kan också ändras på sidan för nummerinställningar i My CallFactory.
Du kan använda dessa inställningar helt efter eget tycke och smak och alla inställningar är lätta att hantera. Därför är de en del av de grundläggande förutsättningarna för ett framgångsrikt servicenummer. Med de sju åtgärderna nedan kan du uppnå maximal volym av inkommande samtal.
Numera använder vi Google för att hitta det vi söker i stället för att använda telefonkatalogen på papper eller de gula sidorna. Om någon letar efter ditt telefonnummer bör det vara lätt att hitta det. Vi betonade redan vikten av detta i en tidigare artikel, men vi upprepar gärna detta tips. Så:
Placera ditt servicenummer väl synligt på hemsidan och på separata sidor. En bra plats skulle vara i rubriken, nära din logotyp. Upprepa numret, eventuellt tillsammans med din adress, i sidfoten på din webbplats.
Även på kontaktsidan på din webbplats bör ditt servicenummer nämnas. Sökmotorer som Google indexerar den här sidan, så den kommer att locka ett relativt stort antal besökare. Har du flera telefonnummer som folk kan nå dig via, förklara då för besökarna vilket nummer som tjänar vilket syfte.
Om ditt företag har en blogg, se då till att lägga till ditt nummer där också. Så högt upp som möjligt i sidofältet är en populär plats för bloggare att placera sitt telefonnummer på.
Även de minsta företagen skickar dussintals eller till och med hundratals e-postmeddelanden per dag. Och varje e-postmeddelande som skickas utan ditt servicenummer är ett missat tillfälle. Se därför till att använda en e-postsignatur som innehåller ditt servicenummer. Din slogan eller ditt uppdrag kan ytterligare locka mottagarna att ringa dig.
Att företag kan dra stor nytta av sociala medier är en självklarhet. Ta därför vara på de möjligheter som de erbjuder dig och lägg till ditt servicenummer i dina profiler på LinkedIn och Twitter. Fler idéer:
Placera ditt servicenummer i infofältet på din Facebook-företagsida. Facebook har under de senaste åren utökat sina strikta regler för information i omslagsbilder. Ett perfekt tillfälle att nämna ditt servicenummer eller namnnummer även där.
Placera ditt företag på kartan i Foursquare. På så sätt kan kunder med en smartphone ringa dig med ett enda klick.
Google+
Du behöver naturligtvis inte vara aktiv på alla tänkbara sociala medier. Välj den eller de som känns bekväma för dig och din varumärkesbild, och där du hittar de flesta av dina (potentiella) samtalsdeltagare.
I den "verkliga världen" får du också många möjligheter att marknadsföra ditt servicenummer. Det är lätt att underskatta hur effektivt det är att säga till någon: "Ring oss på vårt kostnadsfria telefonnummer".
Naturligtvis bör ditt servicenummer också ha en framträdande plats i närheten av din logotyp på dina visitkort.
Uppdatera dina tryckta meddelanden med ditt servicenummer. I annonser, broschyrer och foldrar, men även på de kort som du lägger med dina reklampresenter.
Visste du att du med Google Adwords kan lägga till "samtalsförlängningar" i dina annonser? Det innebär att besökare, både nuvarande och potentiella kunder, kan ringa dig direkt från sin dator eller surfplatta med ett enda klick. Vi har visat hur du gör det i den här artikeln.
För att få fler samtal är det viktigt att de som ringer är nöjda med den service du erbjuder. Men hur vet du om de är det? Genom att helt enkelt fråga dem och genom att ständigt finslipa din tjänst!
Det kan innebära att du måste experimentera lite för att ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Låt dina anställda fråga kunderna vad de tycker om det nya tillvägagångssättet eller använd vårt system för interaktiv röstsvar (IVR). Var inte rädd för att fråga de som ringer hur länge de fick vänta och vad de tycker om tjänsten.